När man ska rekrytera är nätet en av de bästa verktygen, förutom ens interna nätverk av kontakter och leads. Att hitta en ny anställd till företaget kan vara besvärligt tar tid. Det finns olika sätt att göra det på. Men hur ska man gå till väga om man vill hitta en ny ledare? En projektledare eller någon som kan ta hand om en hel avdelning.Dessa positioner är svårare att fylla och kräver arbetserfarenhet som ledare. Vill man skapa en ledare måste den tidigare ledaren har tid att agera mentor och låta den andra gå bredvid och lära sig hur företaget fungerar, och det är inte alltid det går. Vill man slippa spendera allt för mycket tid åt sökprocessen kan man ta hjälp. Headagent är ett företag med headhunters i Stockholm som har gott rykte och hjälper företag att rekrytera chefer och nyckelpersoner.En sak man ska se upp med är vilka personligheter man anlitar. Den här artikeln talar om anställda i allmänhet, men vi tycker att den stämmer väl in på ledare som man inte vill ha. Den tar upp fem typer som du ska akta dig för. Genom några personlighetstest kan du se om den intervjuade faller under något av dessa:
- En kritiker – en ledare som alltid ger kritik och är överdrivet ärlig eller nedsättande kommer aldrig få ett team som litar på sin ledare. Istället kommer de anställda under honom eller henne aktivt jobba emot ledarens önskningar. En envis och hård kritiker ska aldrig anlitas för kreativa och experimentella arbeten.
- Bortförklararen – någon som spenderar mer tid med att skylla ifrån sig än att lista ut hur saker och ting gick snett och hur man löser det. En ledare som tycker det är lättare att skylla på sina anställda än att ta ansvar för sin grupp, kommer inte skapa ett starkt team och kommer inte vara förmögen att leda.
- Administrativa katastrofen – den här ledaren har ofta talets gåva, han eller hon briljerar under intervjun och framstår som taggad och redo för allt. Men den administrativa katastrofen klara inte av att vara organiserad och mycket faller genom springorna. Ledaren gör allting i sista minuten och skjuter mycket framför sig. En ledare ska kunna planera och hålla många bollar i luften.
- Kristallglaset – vi väljer hellre att kalla denna typ för “den sköre”. Den här ledaren är känslig och har svårt att ta kritik utan att bli upprörd eller känna sig påhoppad. En ledare måste kunna ta konstruktiv kritik och sedan vända det till någonting positivt för sig själv, sin grupp och för företaget. Den sköre ledaren kan dock göra så gruppen inte vågar påpeka misstag eller fel eftersom man inte vill göra någon upprörd. Och det får alla betala för senare.
- Pratmakaren – Ledaren som pratar om mycket och vill lyssna på allt. Den här ledaren går runt och runt i lokalerna och stoppar alla han eller hon möter för att få “prata av sig lite”. Under möten glider oftast konversationen från arbetsuppgifterna och in på roligare saker. Denna person hamnar ofta efter i sitt arbete tack vare alla kvartar som går åt varje dag åt att prata strunt. Och eftersom det är en ledare, och därmed dominant, kan det leda till att personen alltid vill ha ordet och talar allt högre tills alla andra tystnar och lyssnar.