Bilden av hur en bok bör se ut har förändrats radikalt det senaste årtiondet. Ända sedan pergamentrullarna byttes ut mot böcker för många århundraden sedan har den bestått av papperssidor mellan två pärmar.Att boken har hängt med så pass länge vittnar om dess makalösa livskraft, men alla uppfinningar med över tusen år på nacken brukar vara i behov av modernisering – och boken var inget undantag. I vår teknologiska tidsålder finns inte längre samma behov av att skriva ner saker på papper. Istället använder vi oss av surfplattor och mobiltelefoner för att kommunicera. Det har förstås massor av fördelar: det sparar på miljön, det frigör utrymme och det gör det lättare för människor att själva nå ut med sitt budskap.I och med e-bokens intåg på marknaden har det blivit lättare för människor att publicera sina egna böcker. Tidigare fanns det ett hinder i och med den fysiska tryckprocessen. Visserligen har vissa förlag erbjudit vem som helst att trycka sin egen bok i ett riktigt tryckeri, men med e-böcker har det blivit ännu lättare att bli författare. Genom att publicera sin e-bok på ett förlag som Vulkan kan du få ut din bok på marknaden utan att behöva passera ett spindelnät av redaktörer på olika förlag. En e-bok kräver bara en nedladdning av köparen, vilket gör att steget från att skriva boken till att sälja den förkortas avsevärt.Att marknadsföra en e-bok på egen hand kan vara knepigt eftersom konkurrensen är hård. Fler och fler nappar på förslaget att publicera sina egna alster som refuserats av de stora förlagen. Ett sätt att nå igenom bruset kan vara att lägga dig på en lägre prisnivå. Det gör att köparen vågar chansa på att din bok är läsvärd och du får ett bra säljargument som gör att du sticker ut i konkurrensen. Dessutom så får du därigenom förhoppningsvis ett större antal böcker sålda och på det sättet så är det fler som känner till ditt namn när du kommer med en eventuell uppföljare.