Välbyggda hemsidor

Om man vill få ström till sin hemsida, vare sig det är en privat blogg eller företag, så behöver den vara välbyggd och lockande för besökaren. Vad är det som gör en hemsida bra?

Text

Det gäller att ha informativ, underhållande och bra text. En hemsida som består till nittio procent av bilder är inte lika bra eftersom det finns inga kommentarer till bilderna. De blir inte heller satta i bra sammanhang när de bara klumpas ihop. Tänk på att ha text på alla sidor som berättar vad besökaren kan hitta på sidan. Man måste bjuda besökaren på någonting för att de ska stanna. En idé, en rolig historia, en vara, en tjänst eller kunskap är alla bra saker att dela med sig av.

Färg och form

Det bästa man kan göra är att ha en hemsida som är stilren. Det kan vara nästan svårare att få till en simpel, snygg design än en sida som är fullproppad med färg, rörelse och specialfunktioner. Stilrenhet bygger på bra val när det gäller färger och hur de kompletterar varandra.

Struktur

Det ska vara lätt att hitta på sidan. Har man många undersidor till sin hemsida kan det vara bra att kontakta någon som hjälper en att bygga upp navigeringen. Man vill inte att kunden ska gå vilse på sidan för då blir de frustrerade och lämnar den.Hemsidan ska laddas snabbt. Bara en sådan liten grej kan få besökare att återkomma. En seg sida som man måste sitta och vänta på får inga återbesök.Gör den användarvänlig för dig själv också. Har du beställt hemsida ska du berätta för programmeraren att han eller hon ska göra det lätt för dig att gå in och uppdatera innehållet. Du ska kunna göra enkla inställningar och hantera innehållet utan en massa krångel.

Exempel på bra sidor:

Aftonbladet

Kvällstidningens hemsida kan, vid första anblick, se rörig ut med all text och alla bilder. Men om man bara stannar upp och läser lite grann ser man hur allt är kopplat samman. De har valt att hålla sig till sina färger, gult och rött, vilket är ett smart val. Då går det snabbat att se att man hamnat på deras sida.Navigeringen är enkel och uppdelad efter ämne. De har också ett stort arkiv man kan söka i om man letar gamla nyheter. Det är essentiellt för sidor som uppdateras med ny information så ofta. Har man råkat missa en artikel eller ett blogginlägg ska det gå att hitta igen.

Ocean Group

Ocean Group är ett B2B-företag. De hjälper andra företag att bli bättre på att sälja sig själva, att skapa sammanhållning inom företaget och kan till och med hjälpa företag att anordna event för sina kunder och medarbetare.Med den beskrivningen förväntar man sig en professionell, stilren sida med säljande information om företaget. Och de har lyckats. De har valt mörka, dova färger vilket kompletterar varandra och budskapet tydligt. De framför sin kunnighet genom att visa uppdrag som de tidigare haft och responsen som de har fått.Texten är lätt att ta till sig och det finns inga generiska bilder. Det är en unik sida och står ut och även om man inte behöver anordna ett event är det värt att kika in.

Jannie Hansson