Färgers betydelse och funktion

När man designar en hemsida är det viktigt att man tänker igen varenda liten detalj. Allt ifrån typsnitt till färg och funktion behöver vara ett medvetet val för att det hela skall flyta ihop på ett bra sätt. Färghjul Men vad är då egentligen betydelsen och funktionen bakom olika färger? Vad behöver man tänka på när man gör valet?

Kulturellt betingat

Mycket av det som vi förknippar med olika färger är helt och hållet kulturellt betingat. I västvärlden så ser vi svart som döden och sorgens färg och vitt som livet och glädjens färg. I till exempel Kina så har det dock inte alls samma betydelse. Där är istället vitt färgen för sorg och död medans svart är en färg för unga pojkar att bära. Det är alltså viktigt att tänka på den kultur som du designar för när du gör sidan.I denna artikeln kommer vi fortsatt utgå ifrån västvärldens standarder då det är där sidan lever och verkar.

Vanliga färger att använda

Företag brukar ofta använda sig av olika färger för att på ett eller annat sätt övertyga oss att köpa deras produkter eller gilla dem lite bättre.Grönt brukar ofta användas för att visa att något är organiskt, hälsosamt, ekologiskt eller bra för naturen. Företag som oljejätten BP har till exempel använt detta för att förbättra sin image.Rött är passion, livlighet, handling och energi. Detta kan vi se hos många stora företag men det varumärke som har använt det mest lyckat är utan tvekan Coca Cola som nu länge har legat i topp bland mest igenkända varumärken.Blått betyder lugn, ro, säkerhet och auktoritet. Ocean Group har vi redan tidigare använt som exempel på en väldesignad sida och det är bland annat på grund av färgvalet. Då den blå färgen även reflekterar vattnet i deras företagsnamn så blir det hela ännu mer passande.

Jannie Hansson